Overzicht incidentele baten en lasten
In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”
Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.
In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van onttrekkingen uit de bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten.
Overzicht incidentele baten en lasten
Exploitatie | B2022 | W2022 | Saldo |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Samenleving | |||
‘Inzicht en grip in sociaal domein’ | 200 | 199 | 1 |
Lokale persoonsgerichte aanpak | 70 | 70 | - |
Opvang ontheemden Oekraine | 1.500 | 1.853 | -353 |
Wonen | |||
Brommers op de rijbaan | 60 | - | 60 |
Implementatiekosten omgevingswet | 150 | 73 | 77 |
Organiseren | |||
Implementatie dienstverleningsvisie | 100 | 51 | 49 |
Implementatie wet open overheid | 58 | - | 58 |
Programmatische aanpak arbeidsmigranten | 74 | 67 | 7 |
Projectleider Participatie | 40 | 14 | 26 |
Tijdelijke huisvesting project MFA Zijdelwaard | 210 | 199 | 11 |
Resultaat bij verkoop tijdelijke luchthal project MFA Zijdelwaard | 198 | 151 | 48 |
Julianalaan 54 | 30 | 62 | -32 |
Uithoorn 200 jaar | 25 | 14 | 11 |
Ondersteuning subsidieaanvraag Impulsaanpak winkelgebieden | 35 | 37 | -2 |
Projectinitiatieven | 139 | 101 | 37 |
Groene recreatieve verbindingszone | 105 | 24 | 81 |
PvA Transformatie Amstelzone | 20 | 10 | 10 |
Aanpassing openbaar gebied Vinckebuurt | 12 | - | 12 |
Parkeerplekken voor gebruik jachthaven, Thamerkerk en De Mix | 20 | - | 20 |
Facilitaire grondexploitaties | 507 | 544 | -38 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding lasten | 404 | 548 | -144 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde | - | 555 | -555 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) lasten | 2.295 | 1.894 | 401 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde | 1.401 | 1.185 | 216 |
Storting voorziening exploitatierisico's | 133 | 133 | - |
Storting in voorziening GPA | - | 1.455 | -1.455 |
Diverse programma's | |||
Incidentele lasten i.r.t. reserves | 682 | -486 | 1.168 |
Saldo lasten | -8.467 | -8.753 | -287 |
Baten | |||
Samenleving | |||
Opvang ontheemden Oekraine | 1.500 | 2.351 | 851 |
Wonen | |||
Verkoop snippergroen | 25 | - | -25 |
Organiseren | |||
SLS Subsidie asbestverwijdering project MFA Zijdelwaard | 46 | 46 | - |
Facilitaire grondexploitaties | 308 | 343 | 35 |
Grondverkopen facilitaire grondexploitaties | 51 | - | -51 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding baten | - | 733 | 733 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde | 405 | 362 | -43 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) baten | 1.029 | 130 | -899 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde | 818 | 818 | - |
Onttrekking voorziening exploitatierisico's | 1.672 | 1.772 | 100 |
Saldo Baten | 5.855 | 6.556 | 701 |
Saldo exploitatie | -2.612 | -2.198 | 415 |
Reserves | B2022 | W2022 | Saldo |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Reserve dekking kapitaallasten | 4.901 | 4.467 | 434 |
Reserve onderhoud openbare ruimte | 1.259 | 1.259 | -0 |
Reserve reiniging | - | 54 | -54 |
Reserve riolering | - | 170 | -170 |
Saldo lasten | -6.160 | -5.950 | 210 |
Baten | |||
Algemene risicoreserve | 6.475 | 5.755 | -720 |
Budgetegalisatiereserve | 1.713 | 2.432 | 719 |
Reserve onderhoud openbare ruimte | 1.719 | 756 | -963 |
Reserve onderhoud gebouwen | 138 | 11 | -127 |
Reserve onderhoud MFA de Legmeer | 6 | 6 | -0 |
Reserve riolering | 64 | - | -64 |
Reserve speelbeleidsplan | 25 | 25 | - |
Reserve Vinckebuurt | 13 | - | -13 |
Saldo Baten | 10.152 | 8.985 | -1.167 |
Saldo reserves | 3.992 | 3.035 | -957 |
Saldo incidentele baten en lasten | 1.380 | 837 | -543 |
Het saldo van de incidentele baten en lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de incidentele storting in de voorziening GPA.
Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten
Programma Samenleving
Inzicht en grip in sociaal domein
Dit programma richt zich op grip te krijgen op het gehele sociaal domein. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Lokale persoonsgerichte aanpak
Dit betreft een pilot voor Lokale Persoonsgerichte Aanpak (LPGA). De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Programma Wonen
Brommers op de rijbaan
Dit betreft een project om om bromfietsers op de aansluitende wegen binnen de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden zodat dat op een natuurlijk manier aansluit op de vernieuwde infrastructuur van het dorpscentrum.
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Implementatiekosten omgevingswet
Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Tot en met 2024 is er een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.
Verkoop snippergroen
Omdat je een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één kunt keer verkopen, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.
Programma organiseren
Implementatie dienstverleningsvisie
In de vastgestelde dienstverleningsvisie is de ambitie vastgesteld om de gemeentelijke dienstverlening naar een 8 te brengen. Om de implementatie van de dienstverleningsvisie in samenhang met de communicatievisie en de ontwikkelagenda participatie goed op te kunnen pakken worden in 2022 en 2023 extra kosten gemaakt. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Implementatie wet open overheid
Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Programmatische aanpak arbeidsmigranten
Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Projectleider participatie
De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Kosten MFA Zijdelwaard
Tijdelijke huisvestingskosten en een verkoop van een tijdelijke luchthal zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Grondexploitaties
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.
Ontwikkeling schansgebied voorbereidingskosten kerkdeel
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Praktijkschool uithoorn (aanleg parkeerplaatsen)
Als gevolg van de verbouwing moeten er extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Diverse programma's
Budgetoverhevelingen
Bij de jaarrekening 2021 is voor een totaal van € 1.256.000 aan incidentele budgetten overgeheveld.
Incidentele lasten i.r.t. reserves
Alle onttrekkingen uit reserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten worden op basis van het voortzetten van een consequente gedragslijn ook aangemerkt als 'incidenteel'.
Reserves
Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit- of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Uitzondering hierop is de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten. De onttrekkingen uit deze reserve zijn incidenteel van aard.