Overzicht incidentele baten en lasten

In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”

Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.

In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van onttrekkingen uit de bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten.

Overzicht incidentele baten en lasten

Exploitatie

B2022

W2022

Saldo

Lasten

Samenleving

‘Inzicht en grip in sociaal domein’

200

199

1

Lokale persoonsgerichte aanpak

70

70

-

Opvang ontheemden Oekraine

1.500

1.853

-353

Wonen

Brommers op de rijbaan

60

-

60

Implementatiekosten omgevingswet

150

73

77

Organiseren

Implementatie dienstverleningsvisie

100

51

49

Implementatie wet open overheid

58

-

58

Programmatische aanpak arbeidsmigranten

74

67

7

Projectleider Participatie

40

14

26

Tijdelijke huisvesting project MFA Zijdelwaard

210

199

11

Resultaat bij verkoop tijdelijke luchthal project MFA Zijdelwaard

198

151

48

Julianalaan 54

30

62

-32

Uithoorn 200 jaar

25

14

11

Ondersteuning subsidieaanvraag Impulsaanpak winkelgebieden

35

37

-2

Projectinitiatieven

139

101

37

Groene recreatieve verbindingszone

105

24

81

PvA Transformatie Amstelzone

20

10

10

Aanpassing openbaar gebied Vinckebuurt

12

-

12

Parkeerplekken voor gebruik jachthaven, Thamerkerk en De Mix

20

-

20

Facilitaire grondexploitaties

507

544

-38

Actieve grondexploitaties in voorbereiding lasten

404

548

-144

Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde

-

555

-555

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) lasten

2.295

1.894

401

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

1.401

1.185

216

Storting voorziening exploitatierisico's

133

133

-

Storting in voorziening GPA

-

1.455

-1.455

Diverse programma's

Incidentele lasten i.r.t. reserves

682

-486

1.168

Saldo lasten

-8.467

-8.753

-287

Baten

Samenleving

Opvang ontheemden Oekraine

1.500

2.351

851

Wonen

Verkoop snippergroen

25

-

-25

Organiseren

SLS Subsidie asbestverwijdering project MFA Zijdelwaard

46

46

-

Facilitaire grondexploitaties

308

343

35

Grondverkopen facilitaire grondexploitaties

51

-

-51

Actieve grondexploitaties in voorbereiding baten

-

733

733

Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde

405

362

-43

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) baten

1.029

130

-899

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

818

818

-

Onttrekking voorziening exploitatierisico's

1.672

1.772

100

Saldo Baten

5.855

6.556

701

Saldo exploitatie

-2.612

-2.198

415

Reserves

B2022

W2022

Saldo

Lasten

Reserve dekking kapitaallasten

4.901

4.467

434

Reserve onderhoud openbare ruimte

1.259

1.259

-0

Reserve reiniging

-

54

-54

Reserve riolering

-

170

-170

Saldo lasten

-6.160

-5.950

210

Baten

Algemene risicoreserve

6.475

5.755

-720

Budgetegalisatiereserve

1.713

2.432

719

Reserve onderhoud openbare ruimte

1.719

756

-963

Reserve onderhoud gebouwen

138

11

-127

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

6

6

-0

Reserve riolering

64

-

-64

Reserve speelbeleidsplan

25

25

-

Reserve Vinckebuurt

13

-

-13

Saldo Baten

10.152

8.985

-1.167

Saldo reserves

3.992

3.035

-957

Saldo incidentele baten en lasten

1.380

837

-543

Het saldo van de incidentele baten en lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de incidentele storting in de voorziening GPA.

Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten

Programma Samenleving

Inzicht en grip in sociaal domein

Dit programma richt zich op grip te krijgen op het gehele sociaal domein. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Lokale persoonsgerichte aanpak                 

Dit betreft een pilot voor Lokale Persoonsgerichte Aanpak (LPGA). De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Programma Wonen

Brommers op de rijbaan

Dit betreft een project om om bromfietsers op de aansluitende wegen binnen de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden zodat dat op een natuurlijk manier aansluit op de vernieuwde infrastructuur van het dorpscentrum.

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Implementatiekosten omgevingswet

Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Tot en met 2024 is er een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.

Verkoop snippergroen

Omdat je een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één kunt keer verkopen, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.

Programma organiseren

Implementatie dienstverleningsvisie

In de vastgestelde dienstverleningsvisie is de ambitie vastgesteld om de gemeentelijke dienstverlening naar een 8 te brengen. Om de implementatie van de dienstverleningsvisie in samenhang met de communicatievisie en de ontwikkelagenda participatie goed op te kunnen pakken worden in 2022 en 2023 extra kosten gemaakt. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Implementatie wet open overheid

Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Programmatische aanpak arbeidsmigranten

Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Projectleider participatie

De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Kosten MFA Zijdelwaard

Tijdelijke huisvestingskosten en een verkoop van een tijdelijke luchthal zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Grondexploitaties

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.

Ontwikkeling schansgebied voorbereidingskosten kerkdeel

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Praktijkschool uithoorn (aanleg parkeerplaatsen)

Als gevolg van de verbouwing moeten er extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Diverse programma's

Budgetoverhevelingen

Bij de jaarrekening 2021 is voor een totaal van € 1.256.000 aan incidentele budgetten overgeheveld.

Incidentele lasten i.r.t. reserves

Alle onttrekkingen uit reserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten worden op basis van het voortzetten van een consequente gedragslijn ook aangemerkt als 'incidenteel'.

Reserves

Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit- of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Uitzondering hierop is de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten. De onttrekkingen uit deze reserve zijn incidenteel van aard.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf