Passiva

  • Eigen vermogen: Algemene reserve en algemene en bestemmingsreserves.

  • Voorzieningen: worden getroffen ten behoeve van voorzienbare risico’s. Voorzieningen voor het afdekken van exploitatierisico’s van de bouwgrondexploitatie zijn hier niet onder opgenomen, maar op de daarop betrekking hebbende actiefpost ‘Bouwgrondexploitatie’.

  • Vreemd lang vermogen; opgenomen gelden van bankinstellingen voor de termijn langer dan één jaar en bij de gemeente gestorte waarborgsommen.

Vaste passiva

Verloop van de reserves

Reserve

Beginstand 2022

Resultaat 2021

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Eindstand 2022

Algemene risicoreserve

46.007

1.361

-

5.755

41.613

Budgetegalisatiereserve

1.044

3.091

-

2.432

-

1.702

Totaal algemene reserves

47.051

4.452

-

8.187

-

43.315

Reserve budget overheveling

-

-

Reserve dekking kapitaallasten

-

4.467

498

3.969

Reserve onderhoud openbare ruimte

5.044

1.259

756

5.547

Reserve onderhoud gebouwen

384

-

11

373

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

594

-

6

587

Reserve reiniging

-

54

-

54

Reserve riolering

1.594

170

-

1.764

Reserve ruimte voor ruimte

269

-

-

269

Reserve speelbeleidsplan

25

-

25

-

Reserve Vinckebuurt

27

-

-

27

Totaal bestemmingsreserves

7.934

0

5.950

1.296

0

12.588

Totaal reserves

54.985

4.452

5.950

9.483

-

55.903

Toelichting Algemene risicoreserve

Doelstelling

De Algemene risicoreserve wordt gebruikt als buffer voor onverwachte financiële tegenvallers. De Algemene risicoreserve maakt een substantieel onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.

Onderbouwing

De benodigde hoogte van de Algemene risicoreserve is afhankelijk van de risico’s. De hoogte van het risicoprofiel wordt vermenigvuldigd met een door de raad vastgestelde ratio om de benodigde omvang van de Algemene risicoreserve te bepalen. In de raadsvergadering van 24 mei 2012 over de 'nota financieel gezond Uithoorn' heeft de raad besloten een meer algemeen beleidskader vast te stellen omtrent de ratio. Indien het risico hoog is (groter of gelijk aan € 1 miljoen) en de kans dat dit zich voordoet is groter of gelijk aan 50% (1 x per 2-5 jaar) dan ratio 2 = goed. Anders volstaat ratio 1 = voldoende. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt nader ingegaan op de (wijziging van) aanwezige risico’s.

Voeding

De Algemene risicoreserve wordt gevoed vanuit de Budgetegalisatiereserve, indien de hoogte van de Algemene risicoreserve lager is dan de benodigde weerstandscapaciteit. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd. Als de Budgetegalisatiereserve onvoldoende hoog is, moet de reserve in een periode van 10 jaar op hoogte worden gebracht.

Bestemming

Indien een risico zich werkelijk voordoet kan besloten worden voor de financiële consequenties een beroep te doen op de Algemene risicoreserve. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd.

Toelichting Budgetegalisatiereserve

Doelstelling

Vanwege het relatief onvoorspelbare karakter van de hoogte en timing van toekomstige investeringen en lasten is het doel om enige buffer in de besteding van (vrije) reserves te behouden.

Onderbouwing

Dit is de vrije reserve die onder meer gebruik wordt voor het bestemmen van het rekeningresultaat.

Voeding

De Budgetegalisatiereserve wordt gevoed door:

  • Een voordelig rekeningsaldo.

  • Een positief saldo van de herijking reserves.

Bestemming

De middelen van de Budgetegalisatiereserve worden aangewend voor de normale opvang van fluctuaties en tegenvallers. Voor zover de Budgetegalisatiereserve groter is dan nodig voor de normale functie van opvang van fluctuaties en tegenvallers, kan deze gezien worden als een algemene bestemmingsreserve en als zodanig worden ingezet voor dekking van investeringen of incidentele lasten. Bij de jaarrekening, een voortgangsrapportage of afzonderlijk voorstel wordt aan de raad toestemming gevraagd om geld aan de Budgetegalisatiereserve te ontrekken.

Toelichting Reserve budgetoverheveling

Doelstelling

Overheveling van budgetten

Onderbouwing

In 2019 is voor de budgetoverheveling deze reserve gevormd. Vanaf 2021 verloopt de budgetoverheveling via de resultaatbestemming bij de jaarrekening. Hierdoor heeft deze reserve geen doel meer. Daarom wordt voorgesteld om deze reserve op te heffen.

Toelichting Reserve dekking kapitaallasten

Doelstelling

Dekking van kapitaallasten

Onderbouwing

Bij de tweede turap 2022 is de reserve dekking kapitaallasten gevormd. Uit de reserve worden de afschrijvingslasten van investeringen met een resterende looptijd van 7 tot en met 15 jaar gedekt. Besloten is om deze reserve vooralsnog voor maximaal € 4,9 miljoen te vormen. In de reserve is in 2022 € 4,5 miljoen gestort. De resterende € 0,4 miljoen vindt plaats als de hiermee gemoeide investeringen afgerond zijn en dit tot kapitaallasten zal leiden.

Toelichting Reserve onderhoud gebouwen

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Deze gebouwen zijn opgenomen in de paragraaf 'Onderhoud kapitaalgoederen' van de programmabegroting en aangeduid met Meerjaren onderhoudsplanning (MOP). Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond'.

Onderbouwing

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserve zijn gemaximaliseerd op de geplande uitgaven vanuit het beheerprogramma over een periode van 5 jaar. De onderhoudsplanning vanuit het beheerprogramma is langer dan de genoemde vijf jaar. Echter deze periode is een redelijke termijn waarop de onderhoudsuitgaven goed zijn te overzien en eventueel bij te sturen.

Toelichting Reserve speelbeleidsplan

Doelstelling

Dekking kosten uitvoering speelbeleidsplan.

Onderbouwing

De uitgaven voortvloeiend uit het speelbeleidsplan 2008-2014 zouden tot een hoog beslag op de algemene middelen in de periode 2008-2014 leiden. Daarom heeft de raad ingestemd in 2008 met het vormen van een reserve Speelbeleidsplan om de lasten van het speelbeleidsplan te spreiden over de periode 2008-2022.

Toelichting Reserve openbare ruimte

Doelstelling

N.v.t.

Onderbouwing

Op basis van het raadsvoorstel en raadsbesluit Assetmanagement openbare ruimte Groot planmatig onderhoud (28 januari 2016, RV15.69) heeft u besloten om de reserve openbare ruimte per 31 december 2015 op te heffen en het saldo per die datum toe te voegen aan de voorziening 'Groot planmatig onderhoud openbare ruimte'. Dit is bij de eindcontrole van de jaarrekening teruggedraaid.

Toelichting Reserve Vinckebuurt

Doelstelling

Dekking herinrichtingskosten omgeving Vinckebuurt.

Onderbouwing

In de raadsvergadering van 22 april 2012 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Vinckebuurt vastgesteld. Deze bestemmingsreserve is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade ter hoogte van het Zeemandeel. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst met Zeeman en Bouwfonds vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.

Door aangescherpte BBV regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 1e tussentijdse rapportage 2020 is de reserve verlaagd naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten. Het overschot is overgeheveld naar de budgetegalisatiereserve. De investeringskosten voor de betreffende infrastructuur vinden naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2023 en worden als investeringsbedrag aangevraagd.

Toelichting Reserve onderhoud MFA de Legmeer

Doelstelling

Door het Rijk ontvangen middelen voor onderhoud scholen beschikbaar houden voor onderhoud.

Onderbouwing

In 2012 is door de raad besloten een reserve Onderhoud MFA de Legmeer te vormen. De looptijd van deze reserve is tot en met 2050, gelijk aan de economische levensduur van het gebouw MFA de Legmeer.

Reserve ruimte voor ruimte

Doelstelling

Dekking kosten ruimte voor ruimte overeenkomsten.

Onderbouwing

Op 26 januari 2011 heeft de raad besloten om de uitvoeringsnota Ruimte voor Ruimte vast te stellen om voor de uitvoering van de regeling een bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte in te stellen. Dit laatste was tot en met 2016 niet mogelijk omdat er nog geen opbrengsten waren gegenereerd. Met het vaststellen van het bestemmingsplan De Rietkraag en het aflopen van de beroepstermijn is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De grond is geleverd aan de ontwikkelaar en de betaling door de ontwikkelaar heeft plaatsgevonden. Volgens de uitgangspunten van de nota grondbeleid heeft er in 2017 een winstneming uit het project plaatsgevonden. Rekening houdend met de tot nu toe gemaakte kosten, de risico's en de nog te verwachten kosten is de winstneming ingeschat op € 650.000. Op basis van raadsvoorstel en raadsbesluit RV 2017-043916 is het bedrag van de winstneming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte. Met dit bedrag zijn de lopende verplichtingen Ruimte voor Ruimte worden ingelost en is voor de komende periode de financiële bandbreedte bekend waarbinnen volgende Ruimte voor Ruimte overeenkomsten kunnen worden gesloten.

Reserve reiniging

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten die verband houden met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Onderbouwing

De kosten van reiniging moeten in principe volledig verhaald te worden door de afvalstoffenheffing. Een mogelijk voordelig resultaat van het product reiniging bij de jaarrekening wordt ingezet bij de tariefstelling van het volgende begrotingsjaar. Hierdoor kunnen ook jaarlijkse schommelingen worden opgevangen en kan het tarief van de afvalstoffenheffing geleidelijk verlopen. Tot en met 2017 verliep dit al via de budgetegalisatiereserve. Bij de 2e turap 2018 is besloten om een afzonderlijke reserve reiniging in te stellen.

Toelichting Reserve riolering

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten van onderhoud en vervanging van rioleringen.

Onderbouwing

De kosten van riolering dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de rioolheffing. Om grote jaarlijkse schommelingen te kunnen opvangen is een reserve ingesteld, waarmee de tarieven geleidelijk kunnen verlopen naar een kostendekkend tarief voor de rioolheffing.

Volume

De volumebepaling is een afgeleide van het gemeentelijk rioleringsplan.

Voorzieningen

Verloop van de voorzieningen

Voorziening

Beginstand 2022

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Eindstand 2022

Voorziening GreenPark Aalsmeer

-

1.455

-

-

1.455

Voorziening pensioenverplichtingen

3.095

-

103

242

2.750

Totaal voorzieningen

3.095

1.455

103

242

4.205

Toelichting Voorziening pensioenverplichtingen

Doelstelling

Dekking van pensioenaanspraken van bestuurders.

Onderbouwing

De pensioenverplichting voor de wethouders is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Toelichting Voorziening GreenPark Aalsmeer

Doelstelling

Dekking van 50% van het geprognosticeerde resultaat bij beëindiging van de bedrijfsvoering uit hoofde van onze garantstelling.

Onderbouwing

Het verlies is gewaardeerd op de eindwaarde van het gezamenlijke resultaat van het ontwikkelingsbedrijf (grondexploitatie) en het erfpachtbedrijf. In 2021 kon de voorziening vrijvallen door positieve bijstellingen.

Toelichting Voorziening Verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantieuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantieuren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier bij de jaarrekening 2022 een voorziening voor gevormd te worden. Per balansdatum is de omvang van deze voorziening te laag om daadwerkelijk tot vorming over te gaan. In de jaarrekening 2023 zal er opnieuw worden gekeken naar de omvang.

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

Omschrijving

Resterende looptijd (jaar)

31-12-2021

31-12-2022

Onderhandse leningen van:

binnenlandse banken en overige financiële instellingen

51.397

46.777

BNG lening (17 miljoen) Lening nr. 40.103046

25

12.264

11.778

BNG lening (20 miljoen) Lening nr. 40.105438

14

10.800

10.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.106705

21

7.083

6.749

BNG Flexlening (15 miljoen) Lening nr.40.107726

9

9.250

8.250

NWB lening (10 miljoen) Lening nr.10.028695

4

4.000

3.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112760

5

8.000

7.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr. 40.115874

30

-

18.000

Saldo

51.397

64.779

De boekwaarde van de (opgenomen) onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen per 31 december 2022 betreft zes leningen die zijn opgenomen bij de nv Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en één bij de Nederlandse Waterschapsbank (NWB). De totale rentelast op de vaste schulden voor 2022 bedraagt € 1.871

Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Omschrijving

31-12-21

31-12-2022

Overige schulden

6.085

5.334

Banksaldi

-

-

Saldo

6.085

5.334

Deze posten bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog te betalen loonheffing, premies sociale verzekeringen.

Overlopende passiva

Omschrijving

31-12-2021

31-12-2022

Van Europese en/of Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ter dekking van lasten van volgende jaren

- Europese overheidslichamen

18

- het Rijk

698

1.728

- overige Nederlandse overheidslichamen

11

-

Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende jaren komen

-

Verplichtingen die in het jaar zijn opgebouwd en die in een volgend jaar tot betaling komen, behalve jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

4.317

5.064

Saldo

5.026

6.810

Specificatie uitkeringen conform artikel 49

Uitkeringen van het Rijk

Omschrijving

31-12-2021

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2022

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

233

626

688

170

RREW subsidie (SiSa)

116

-

116

-

Aanpak energiearmoede (SiSa)

-

391

76

315

Onderwijsleerroutes

-

26

-

26

Preventieakkoord

-

22

16

6

Inburgering

-

203

50

152

Sportakkoord

-

37

12

25

Gemeentelijke hulp Toeslagenaffaire 2020

-

-

-

-

Middelen NPO 2021

131

314

20

424

Gezonde Leefstijlinterventie

27

-

13

14

Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Alkwin

191

-

61

130

Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Brede school

-

477

12

465

Specifieke uitkering Sport

-

507

507

-

Saldo

696

2.603

1.571

1.728

Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen

Omschrijving

31-12-2021

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2022

SLS DC de Kwakel

11

11

-

Saldo

11

-

11

-

Per uitkering met specifiek bestedingsdoel wordt bovenstaand het verloop gedurende het jaar weergegeven. Deze posten zijn opgenomen onder de overlopende passiva.

Uitkeringen van Europese overheidslichamen

Omschrijving

31-12-2021

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2022

EU subsidie warmtenetwerken

-

18

18

Saldo

-

18

-

18

Gewaarborgde geldleningen

Het verstrekken van een gemeentegarantie leidt niet tot een feitelijk verplichting of betaling en wordt daarom niet meegenomen binnen de balanstelling. In de bijlage vindt u een beknopt overzicht van de gewaarborgde geldleningen.

Staat van gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en het verbeteren van eigen woningen (model F2)

Omschrijving

Oorspronkelijk

% lening waarvoor borgstelling is verleend

Restant 31-12-2021

Restant 31-12-2022

ABN-AMRO Bank nv

7.139

100%

474

331

ABP-Hypotheken

1.570

100%

140

87

Bouwfonds Hypotheken bv

1.662

100%

463

281

Direktbank nv

493

100%

62

-

ING Bank

3.203

100%

196

136

Postbank nv

2.302

100%

75

60

Coöperatieve Rabobank b.a.

1.688

100%

40

211

Reaal Hypotheken bv

1.264

100%

54

54

Fortis Bank nv

2.442

100%

61

61

Woonfonds Hypotheken

113

100%

58

58

Totaal

21.876

1.624

1.279

Overige gewaarborgde geldleningen (model F1)

Omschrijving

Andere borgen

Oorspron- kelijk

% Borg

Restant 1-1-2022

Toege- rekend bedrag begin dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Restant einde jaar

Toege- rekend bedrag einde dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Eigen Haard (100%)

WSW

292.143

50%

85.770

85.770

42.885

84.935

84.935

42.468

Eigen Haard (6,5%)

WSW

920.806

50%

104.449

6.472

3.236

292.143

18.891

9.446

Woonzorg Nederland (100%)

WSW

274.630

50%

12.663

12.663

6.332

12.186

12.186

6.093

Woonzorg Nederland (0,6%)

WSW

15.666

50%

61.235

399

200

247.630

1.496

748

GPA gebiedsontw

Gemeente Aalsmeer

92.100

50%

87.900

87.900

43.950

88.800

88.800

44.400

Qui Vive Hockey - en Tennisvereniging

550

100%

250

250

250

224

224

224

Thamerkerk BV

500

100%

473

473

473

459

459

459

Totaal

352.740

193.927

97.325

726.377

206.991

103.837

De borg- en garantstellingen zijn indirect, waarbij de gemeente als achtervang of garantsteller fungeert. Er hebben in 2022 géén betalingen plaatsgevonden in relatie tot borg- en garantiestellingen. In het geval van de WSW-borgen, staat WSW in principe voor 100% garant. Als WSW onvoldoende middelen heeft om het totaalbedrag te dekken, staan de gemeente en het Rijk voor ieder 50% garant. In de bovenstaande tabel is een zijn voor Eigen Haard en Woonzorg Nederland twee regels zichtbaar, dit is het gevolg van een wisselend toerekeningspercentage (6,5% en 100%) In 2021 is een foutieve stand gerapporteerd ten aanzien van de oorspronkelijke bedragen, de restantbedragen, het percentage borg en de daaruit voortvloeiende borgstellingen. Daarnaast zijn er een aantal borgen per abuis onder een foutieve geldnemer gepresenteerd. In bovenstaande tabel is de beginstand aangepast naar de werkelijke situatie per 31/12/2021 én zijn de juiste bedragen per 31/12/2022 zichtbaar.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen (contractwaarde > € 1 miljoen)

Conform artikel 53a van het BBV onderstaand belangrijke financiële verplichtingen waar de gemeente voor toekomstige jaren aan is verbonden.

Leverancier

Omschrijving

Begindatum

Einddatum

Verplichting jaar

Verplichting t/m einde looptijd

Vervoerservice van Driel B.V.

Leerlingenvervoer

aug-21

jul-25

300

1.050

Totaal

300

1.050

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf