Overzicht baten en lasten
Maatschappelijke ondersteuning | R2021 | B2022 primitief | B2022 na wijziging | R2022 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 22.745 | 23.237 | 25.935 | 26.305 | -370 |
Baten | 741 | 313 | 2.103 | 3.179 | 1.077 |
Saldo baten en lasten | -22.004 | -22.925 | -23.833 | -23.126 | 707 |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Saldo reserves | - | - | - | - | - |
Saldo | -22.004 | -22.925 | -23.833 | -23.126 | 707 |
Toelichting
Lasten
Hogere lasten Volwasseneneducatie ( € 0,10 miljoen). Begin november is door de gemeente Amsterdam aangegeven dat er voor volwasseneneducatie een bijdrage wordt ontvangen. Dit bedrag is volledig ingezet voor Taalhuis Uithoorn.
Lagere lasten Koersplan ( € 0,05 miljoen). Na de eerste stappen richting een brede uitvraag en het werken met de omgekeerde toets is eerst de balans opgemaakt en gekeken welke verdere stappen er nog nodig zijn om die nieuwe werkwijze verder in te voeren en te borgen. De bijbehorende activiteiten zullen in 2023 uitgevoerd worden en er wordt daarom voorgesteld het daarvoor bestemde budget uit 2022 over te hevelen naar 2023.
Lagere lasten voor de compensatie vanuit het Rijk voor Sociaal en mentaal Welzijn en Leefstijl ( € 0,04 miljoen). Met name activiteiten die betrekking hebben op de langere termijn worden in 2023 voortgezet. Het restant van dit budget wordt betrokken bij de overhevelingen.
Hogere lasten regie- en uitvoeringskosten verhoogde asielinstroom ( € 0,04 miljoen ). De VNG en het Veiligheidsberaad hebben samen afspraken gemaakt met het rijk om uit de opvangcrisis te komen en opvanglocaties elders in Nederland te verlichten. Naast hogere lasten staat aan de batenzijde deels hogere inkomsten uit de Hotel en Accomodatie Regeling (HAR).
Lagere lasten coronacompensatie Buurthuizen, Cultuur- Jeugdorganisatie en Kringloopwinkel ( € 0,08 miljoen ). De regeling voor compensatie als gevolg van de coronacrisis aan Buurt-, Cultuur- en Jeugdorganisaties en Kringkoopwinkel is in 2022 gecontinueerd. De aanvragen waren lager dan het beschikbare budget. Het restant van dit budget wordt betrokken bij de overhevelingen.
Lagere uitgaven opvang ontheemden Oekraïne ( € 0,18 miljoen ) Als gevolg van de oorlog in de Oekraïne is er door gemeenten (nood)opvang geregeld. De kosten bestaan uit Transitiekosten om gebouwen geschikt te maken voor opvang, verstrekking van leefgeld bij de gemeentelijke opvang en regie- en uitvoeringskosten. De uitgaven voor de opvang worden door het Rijk gecompenseerd, deels door de werkelijke kosten te compenseren, deels middels normbedragen per opgevangen vluchteling. Deze inkomsten staan aan de batenzijde toegelicht.
Lagere uitgaven nieuwe wet inburgering ( € 0,16 miljoen ). In 2022 waren de uitgaven inburgering nog vrij beperkt. Dit heeft er mede mee te maken dat 2022 een overgangsjaar is en de aanloop tot aan de start van het inburgeringstraject (huisvesting, brede intake, vaststelling PIP) al snel een aantal maanden kan duren. Uithoorn vormt hierin overigens geen uitzondering, dit beeld is landelijk zichtbaar. De uitgaven voor de nieuwe wet Inburgering worden gefinancierd vanuit een specifieke uitkering van het Rijk (SPUK). De lagere lasten leidt dus tot eenzelfde bedrag aan lagere inkomsten en is derhalve budgettair neutraal. De niet bestede middelen mogen de komende jaren alsnog worden ingezet.
Lagere lasten Ontwikkelvisie Integraal Huisvestingplan (IHP) ( € 0,03 miljoen ). De Ontwikkelvisie gezond, kansrijk en veilig opgroeien in Uithoorn is vanuit het Integraal Huisvestingsplan ontstaan. Het traject heeft zich gedurende 2022 ontwikkeld tot een visie Uithoorn breed. Daarnaast is de Ontwikkelvisie onderdeel van de visie op de nieuwbouw van de Vuurvogel. In dit kader zijn de kosten die in 2022 gemaakt zijn voor de Ontwikkelvisie op het krediet van de Vuurvogel geboekt. Omdat in 2023 de Ontwikkelvisie verder uitgerold zal worden Uithoorn breed zal het restant betrokken worden bij de overhevelingen.
Hogere lasten als gevolg een hogere toerekening aan interne uren en inhuur voor dit deelprogramma ( € 0,09 mln ). Dit betreft een verschuiving tussen de deelprgramma's. Beschikbare vacatureruimte binnen het programma Samenleving is afgewogen tegenover diverse actuele ontwikkelingen en prioriteiten om deze binnen het totale beschikbare formatiebudget van het programma Samenleving uit te kunnen voeren.
Hogere lasten inhuur Sociaal team ( € 0,10 miljoen ). De samenwerking met Blijvend Veilig en de daaruit volgende verzwaring van de casuïstiek zorgt voor een verandering van werkzaamheden en werkwijze voor de casusregisseurs binnen het team. Begin 2022 is middels detachering een ervaren regisseur aangetrokken met ervaring met (preventieve) jeugdbeschermingscasussen. Op die manier is de expertise binnen het team gehaald om direct deze specifieke casussen te kunnen oppakken. Voor de casusregisseurs binnen het Sociaal Team is in 2022 en 2023 ingezet op training en opleiding om de regisseurs de handvatten te geven om met de nieuwe (verzwaarde) uitdagingen binnen de casuïstiek, om te gaan. Tegenover deze hogere lasten staat eenzelfde bedrag aan baten vanuit een doorbetaling van de gemeente Amsterdam met betrekking tot gelden die zij hebben ontvangen van het Rijk voor de versterking gemeentelijke dienstverlening (naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).
Lagere lasten voor WMO voorzieningen door met name lagere lasten Huishoudelijke hulp en hogere lasten voor WMO begeleiding ( € 0,10 miljoen ).
Hogere lasten Specialistische Jeugdzorg ( € 0,69 miljoen ) met name als gevolg van hogere uitgaven voor (1) zogenaamde 'Individuele betaalovereenkomsten' ( € 0,16 miljoen) en voor (2) de nieuwe financieringssystematiek ( € 0,33 miljoen), waarbij het opnemen van een vooruitbetaalde post niet meer is toegestaan. Daarnaast zijn er hogere uitgaven als gevolg van hogere afrekeningen voor de lumpsum (ad. € 0,16 miljoen) en overige kleine verschillen ( € 0,04 miljoen)
Ad (1) Naast de reeds gecontracteerde jeugdzorg voor enkelvoudige en hoogspecialistische jeugdzorg maken we indien nodig ook gebruik van Individuele Betaalovereenkomsten (IBO's) voor het inzetten van jeugdzorg die niet gecontracteerd is. Dit doen we bijvoorbeeld om maatwerk te kunnen bieden of om snel hulp te kunnen inzetten als dat dringend nodig is en er sprake is van wachtlijsten bij gecontracteerde aanbieders. In 2022 zagen we een stijging van de uitgaven voor IBO's. Een nadere analyse van die stijging vindt momenteel plaats en moet uitwijzen wat hiervan de oorzaken zijn en wat mogelijke beheersmaatregelen zijn.
Ad (2) In 2021 werd een deel van de kosten (net als de voorgaande jaren) als 'vooruitbetaald' op de balans opgenomen, omdat de zorg doorliep naar 2022. Op deze manier werden de kosten dus toegerend aan het jaar waarop de levering van zorg ook plaatsvond. Deze vooruitbetaalde kosten in 2021 zijn dus als uitgaven in 2022 verantwoord. De nieuwe lumpsum is gemaakt op basis van andere afspraken, namelijk een aantal cliënten in zorg in het huidige jaar. Hiermee komen de totale kosten van de lumpsum ook in 2022 terecht en vindt er geen boeking op de balanspost 'vooruitbetaald' plaats. Dit leidt tot een eenmalige verhoging van de uitgaven.
Lagere lasten ( € 0,01 miljoen ) door diverse overige kleine verschillen kleiner dan € 0,1 miljoen
Baten
Hogere inkomsten volwasseneneducatie ( € 0,11 miljoen ). Lagere inkomsten nieuwe wet Inburgering ( € 0,16 miljoen ). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma.
Hogere inkomsten verhoogde asielinstroom vanuit de Hotel en Accomodatie Regeling (HAR) gelden ( € 0,03 miljoen ). Lagere inkomsten nieuwe wet Inburgering ( € 0,16 miljoen ). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma.
Hogere inkomsten Sociaal team door een bijdrage vanuit de regionale POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) voor versterking van de wijkteamfunctie en deze zijn bestemd voor de doorontwikkeling regisseurs met betrekking tot zwaardere casuïstiek ( € 0,10 miljoen ).
Hogere vergoeding opvang ontheemden Oekraïne ( € 0,71 miljoen). Dit betreft een vergoeding voor kosten die zijn gemaakt voor de uitgaven van de (nood)opvang ontheemden Oekraïne. Deze staan inhoudelijk toegelicht aan de lastenzijde van dit deelprogramma. Daarnaast heeft deze vergoeding ook betrekking op een vergoeding van kosten die bij met name het programma Organiseren zijn verantwoordt. Deze hebben met name betrekking op overhead taken voor het Projectteam en uitvoeringskosten Duo+.
Lagere inkomsten nieuwe wet Inburgering ( € 0,16 miljoen). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma.
Hogere inkomsten voor vergoeding (uitvoerings)kosten Toeslagenaffaire ( € 0,06 miljoen). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van compensatie aan de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Deze compensatie heeft betrekking op verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en schulden. Zowel de verstrekkingen als de uitvoeringskosten worden door het Rijk (deels) gecompenseerd en krijgen hiervoor een vergoeding.
Hogere baten door teruggave duurzame zorg Jeugd ( € 0,12 miljoen ). Dit is te verklaren doordat zowel de maand waarin de zorg start als de maand waarin de zorg eindigt voor een volledige maand wordt betaald, terwijl in beide maanden niet op alle dagen zorg geleverd wordt op dat traject. Om deze reden vindt er een verrekening plaats en worden niet geleverde (maar wel betaalde) dagen teruggevorderd van de jeugdzorgaanbieders.
Hogere inkomsten diverse mutaties, zoals vergoeding UWV voor langdurige ziekte, doorbelasting inzet personeel voor andere gemeente en hogere eigen bijdrage WMO ( € 0,1 miljoen ).