Effecten opgave en acties

Effecten - Wat willen we bereiken?

  1. De gemeente Uithoorn is goed bereikbaar en sluit aan op de regionale netwerken.

  2. Onze inwoners kunnen veilig gebruikmaken van ons toekomstbestendige vervoersnetwerk.

Opgave - Wat moeten we verbeteren?

  • Richt het vervoersnetwerk zodanig in dat het optimaal aansluit op de dynamische ontwikkelingen.

Acties - Welke acties zouden we daarvoor uitvoeren?

We zijn verder gegaan met de reguliere werkzaamheden. Denk hierbij aan verkeersadvisering bij bij grote en kleine infrastructurele projecten alsmede planontwikkelingsprojecten, afstemming en bijdragen aan verkeerzaken in de regio Amstelland-Meerlanden, de Metropoolregio Amsterdam, de provincies en de Vervoerregio Amsterdam. We zijn ook verder gegaan met het faciliteren van elektrische laadinfrastructuur voor elektrische auto's en het beheren en toepassen van het regionaal verkeersmodel Noord-Holland Zuid.

Om de doelstellingen te bereiken in deze raadsperiode zouden daarnaast jaarlijks extra acties worden uitgevoerd. Voor 2022 waren dit de volgende acties:

Uithoornlijn

De benodigde voorbereidende werkzaamheden zijn uitgevoerd om in januari 2022 met de realisatie van de trambaan te starten. In 2022 is onder meer gebouwd aan de viaducten bij de N201 en Zijdelweg, de haltes Uithoorn station en Aan de Zoom en werden de trambanen aangelegd voor deelgebied 2 (Spoordijk) en 3 (busbaan west).

Dorpscentrum Uithoorn

Er is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de uitvoering van een veiligere en verkeersluwere infrastructuur in het Dorpscentrum. Het groene karakter van de Koningin Máximalaan en Laan van Meerwijk en de snelheidsverlaging naar 30 km/u draagt bij dat auto’s meer te gast zijn en er meer ruimte is voor fietsers en voetgangers. Eind 2022 zijn de verkeersbesluiten voor het plan gepubliceerd, in 2023 worden eventuele bezwaren behandeld. De infrastructuur is grotendeels gereed bij de Laan van Meerwijk, de Koningin Maximalaan, de Thamerlaan, de Prinses Christinalaan en de Prinses Irenelaan. Begin 2023 starten de werkzaamheden voor de rotonde Van Ghentlaan - Koningin Maximalaan en het fietskruispunt ter hoogte van de Zijdelweg en de Koningin Maximalaan (zuid-oost zijde).

Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040

In maart 2022 is de Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040 vastgesteld. In deze Mobiliteitsvisie wordt op hoofdlijnen richting aan het toekomstige verkeersbeleid. De visie beschrijft de huidige verkeerssituatie van Uithoorn en regionale- en landelijke trends & ontwikkelingen. De visie is onderdeel van de Omgevingsvisie en de Bereikbaarheidsagenda Zuidlob. De visie streeft naar een evenwicht tussen verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.

Uitvoering HOVASZ (Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Aalsmeer Schiphol Zuid)

In 2022 is de aanleg van de nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid (HOVASZ) gerealiseerd en in gebruik genomen. HOVASZ is één van de schakels in het regionale netwerk van HOV-verbindingen met name in Oost-West verbinding (van en naar Schiphol/Hoofddorp). De nieuwe verbinding biedt reizigers frequent, comfortabel en betrouwbaar busvervoer. Daarnaast is er voor fietsverkeer een belangrijke ongelijkvloerse kruising met de Legmeerdijk aangelegd. Hetgeen ook deze modaliteit een boost zal geven. In 2022 zijn de afrondende werkzaamheden voor het project uitgevoerd.

Overige acties

Het Uitvoeringsprogramma 2022 - 2025 Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040 is vastgesteld in november 2022. In de Mobiliteitsvisie wordt geadviseerd de maatregelen in een uitvoeringsprogramma nader uit te werken. Er is besloten om een korte termijn uitvoeringsprogramma te maken. Vanuit het uitvoeringsprogramma is alvast gewerkt aan de pilot zomerafsluiting Wilhelminakade, de ontwerpopgave Arthur van Schendellaan en het vormgeven van het nieuwe parkeerbeleid.

De pilot zomerafsluiting Wilhelminakade is in de zomer van 2022 in de wacht gezet in goed overleg met de ondernemers. Na de zomer zijn vervolgsessies ingepland met de ondernemers en bewoners om te verkennen welke mogelijkheden er zijn voor een afsluiting in 2023.

De ontwerpopgave van de Arthur van Schendellaan is naar voren gehaald (van middellange termijn naar korte termijn) omdat de (her)ontwikkeling van de Vuurvogel binnen de scope van het gebied valt en vraagt om een voorkeursvariant.

In oktober 2022 is er een start gemaakt met het vormgeven van het parkeerbeleid. Door middel van een presentatie is het bestuur en de gemeenteraad geïnformeerd over de werkwijze en planning van het project. In december zijn enquêtes online gezet om input op te halen voor de huidige parkeerproblematiek. De planning is om het parkeerbeleid vóór de zomer van 2023 vast te stellen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf