Openbare Ruimte

Dagelijks onderhoud

Dagelijks onderhoud wordt op alle objecten uitgevoerd. Het benodigde budget hiervoor is vastgelegd in de begroting. In 2022 zijn overlastgevende soorten aangepakt volgens het beheerplan overlastgevende soorten. Hierbij zijn lieveheersbeestjes ingezet voor luisbestrijding, Reuzenberenklauwen zijn bij met name hondenroutes/uitlaatplekken verwijderd en overlastgevende Kaapse eenden zijn elders uitgezet. De Japanse Duizendknoop is 6 keer per jaar gemaaid en afgevoerd.

Exploitatie dagelijks onderhoud

Begroot

Werkelijk

Verschil

Groen

1.762

1.701

61

Wegen

1.042

1.093

-51

Civiele Kunstwerken

36

42

-6

Beeldende Kunstwerken

4

-

4

Straatmeubilair

63

68

-5

Speelplekken

89

77

12

Openbare Verlichting

264

285

-21

Watergangen

48

46

2

Verkeersregelinstallaties

71

53

18

Saldo

3.379

3.365

14

Planmatig onderhoud

Voor het planmatig onderhoud van de openbare ruimte wordt er gewerkt vanuit de reserve groot planmatig onderhoud openbare buitenruimte. Met behulp van Assetmanagement en effectgestuurd beheer wordt de buitenruimte gemonitord (Asset betekent kapitaalgoed). Op basis van maatschappelijke effecten, risico's en kosten worden planmatige- en vervangingsinvesteringen ingepland en uitgevoerd. Hierbij zijn waar mogelijk klimaatadaptieve maatregelen ingezet. Voor de komende jaren is al het planmatig onderhoud voor alle assets in beeld gebracht. Voor de eerste vier jaar zijn de projecten op basis van ramingen voor vrijwel alle assets concreet gemaakt. Voor de periode na 2027 zijn de ramingen minder exact, omdat deze gebaseerd zijn op landelijke eenheidsprijzen, gemiddeldes, kengetallen en aannames.

Op basis van de huidige opgestelde onderhoudsplannen is de reserve (inclusief de jaarlijkse toevoegingen) op voldoende niveau.

In 2022 waren (grote) uitgaven geraamd voor :

Wegen

Groot onderhoud van een aantal wegen met elementenverharding in de woonwijken, aan asfalt op de doorgaande wegen en wegen en paden in het buitengebied.

Openbare verlichting en verkeersregelinstallaties

Vanuit de herinrichting Maximalaan nabij de gemeentegrens met Aalsmeer, is er aansluitend verlichting aangebracht. De kosten hiervoor hebben we grotendeels kunnen ondervangen door de verstrekte subsidie van de VRA. Doordat er momenteel problemen zijn voor het plaatsen van een voedingskabel vanuit Alliander, wordt de verlichting tijdelijk gevoed door een additionele voeding.  Het OV-onderhoudscontract liep in 2022 af. Het contract is middels een Europese aanbesteding in 2022 opnieuw aanbesteedt. Doordat de aanbesteding moeizaam is verlopen, zal het nieuwe contract starten in maart 2023 en wordt er tot die tijd gebruikgemaakt van een overbruggingsovereenkomst. 

Civiele Kunstwerken

Het planmatig onderhoud 2022 is conform het meerjaren onderhoudsplan en beheerplan uitgevoerd. I.v.m. de complexiteit voor de werkzaamheden aan de brug Drechtdijk, moest er vooraf berekeningen en een advies opgesteld worden. Hierdoor zullen de werkzaamheden doorgeschoven en uitgevoerd gaan worden in 2023. 

Planmatig onderhoud integrale projecten

Anne Franklaan

De verwachting is dat een groot deel van de Anne Franklaan binnen de werkgrens van de ontwikkeling van de Heijermanslaan valt, dit is echter nog niet definitief bekend. Het is dan ook op dit moment niet rendabel om de Anne Franklaan integraal aan te pakken. Na het gereedkomen van de ontwikkeling aan de Heijermanslaan zal aansluitend de Anne Franklaan integraal opgeknapt worden.

Couperuslaan

De uitvoering is na de werkzaamheden van de nutsbedrijven, later dan verwacht, gestart met het vervangen van de riolering en het aanbrengen van de weg en trottoirs. De nutsbedrijven hebben begin 2022 last gehad van slechte en late levering van materialen.

De verwachting is dat het gehele werk 2e kwartaal 2023 opgeleverd wordt.

Planmatig onderhoud wegen

Asfaltverharding

Vuurlijn tussen Noorddammerweg en Poelweg

De rijbaan tussen de Noorddammerweg en Ringdijk is vervangen. De fundering was in betere staat dan gedacht en is niet verwijderd. Op dit project is een onderschrijding op het budget.

Aansluitend is de ontsluiting van de nieuwbouw van de Rietkraag en het resterende gedeelte van de fietsstraat uitgevoerd. De rijbaan is weer op de oorspronkelijke plek terug gebracht zoals deze rond 1900 lag. Het aanbrengen van de rode coating van de fietsstraat kan in verband met de gestelde kwaliteitseisen wat stroefheid betreft en in verband met de weersomstandigheden pas in het 1e kwartaal 2023 afgerond worden.

Arthur van Schendellaan Achterberglaan-Zijdelweg

De engineering is gestart maar kan nog niet worden afgerond. De Mobiliteitsvisie Uithoorn 2040 is dit jaar vastgesteld. Deze vraagt om een onderzoek naar het gebruik van de ventwegen en naar het fietsverkeer. Vanuit Verkeer en Vervoer heeft de gemeente aan onderzoeksbureau Goudappel Coffengen verzocht om een ontwerp te maken met als doel om ambtelijke richting te geven aan lopende ambities zoals het gebruik van de ventwegen voor fietsverkeer en de oversteek bij de  Vuurvogel. Voor de ontwerpopgave worden principeprofielen GOW50, ETW30 en GOW30 geschetst voor de Arthur van Schendellaan en de Achterberglaan.

De engineering is stopgezet in afwachting van meer duidelijkheid over de toekomstige inrichting van de openbare ruimte.

Maximalaan Watsonweg-Laan van Meerwijk

Deze zijn aansluitend op de werkzaamheden van het Dorpscentrum Uithoorn gepland. Door het uitlopen van de planning voor het Dorpscentrum zijn de asfaltwerkzaamheden voor de Maximalaan uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2023.

Zijdelveld

Waternet, welke de dijk in beheer heeft, heeft de planning tot 2025 uitgesteld. De weg zal aansluitend op deze werkzaamheden worden onderhouden. Dit betekent dat de engineering in 2024 gestart kan worden. Tot die tijd zal de weg met extra dagelijks onderhoud onderhouden worden.

Europarei

Door de nieuwbouw activiteiten is een deel van de Europarei aan onderhoud toe. Door capaciteit problemen zijn deze herstraat werkzaamheden niet uitgevoerd. De werkzaamheden staan voor 2023 ingepland.

Elementenverharding

De aanleg van het riool en de herstraatwerkzaamheden van de Fresialaan zijn in 2022 afgerond.

Going concern

De jaarlijkse weginspectie is uitgevoerd en verwerkt in het beheersysteem. Deze gegevens zijn gebruikt voor het actualiseren van de integrale meerjarenplanning.

Planmatig onderhoud

Begroot

Werkelijk

Verschil

Groen

85

76

9

Wegen

1.165

449

716

Civiele Kunstwerken

98

73

25

Beeldende Kunstwerken

-

Straatmeubilair

-

Speelplekken

-

Openbare Verlichting

165

177

-12

Watergangen

258

33

225

Verkeersregelinstallaties

-

Saldo

1.771

808

963

Toelichting op de verschillen:

Bij planmatig onderhoud wegen is er in 2022 € 0,7 miljoen minder besteed dan begroot. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de stand van zaken van de projecten Couperuslaan (€ 0,14 miljoen), Arthur van Schendellaan (€ 0,39 miljoen), Europarei (€ 0,1 miljoen) en Anne Franklaan (€ 0,08 miljoen), zoals boven de tabel toegelicht.

Het groot planmatig onderhoud watergangen is niet volgens de planning uitgevoerd waardoor er € 0,23 miljoen minder is uitgegeven dan begroot. In de eerdere planning had Waternet, als uitvoerende partij van het waterschap, aangegeven in 2022 alle watergangen in de wijk Meerwijk te gaan baggeren. Voor de verspreidbare bagger heeft de gemeente een ontvangstplicht en is zij verantwoordelijk voor de locatie van een verwerker en de acceptatie kosten. De acceptatie van Pfas houdend baggerspecie was niet geregeld in de vergunning van het gronddepot aan de Noorddammerweg. In afwachting van de aanpassing van de vergunning van het gronddepot heeft het waterschap in de loop van 2022 het baggerbeleid gewijzigd, waarbij het waterschap in een minder groot deel van de watergangen baggerwerkzaamheden uitvoert. In 2022 is er nu een fractie gebaggerd van de eerder opgegeven hoeveelheden.

Investeringen openbare ruimte

Begroot

Werkelijk

Verschil

Civiele kunstwerken

45

25

20

Verkeersregelinstallatie (automaat)

54

59

-5

Verkeersregelinstallatie (buitenwerk)

152

165

-13

Arthur v Schendelln (Achterbergln-Europarei)

22

-

22

Dorpscentrum infrastructuur

4.488

3.700

789

Herinrichting dorpscentrum De Kwakel

50

33

17

Haalbaarheidsonderzoek kruispunt Poelweg-Maximalaan

73

35

37

Speelvoorzieningen

-

Saldo

4.884

4.017

867

Investeringen

De bovenstaande tabel betreft alleen de uitgaven. Dus mogelijke subsidies en bijdragen van derden zijn hier niet in meegenomen.

Bovenstaande projecten betreffen gemeentelijke (vervangings)investeringen van kapitaalgoederen in de openbare ruimte.

HOVASZ (voordeel € 95.500)

De realisatie van het project HOVASZ (Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Aalsmeer Schiphol Zuid) is in 2021 fysiek afgerond en hebben we afgelopen jaar 2022 financieel afgerond. In de gemeente Uithoorn is langs de Koningin Maximalaan tussen de Poelweg en Aalsmeer een busbaan in twee richtingen aangelegd en onder de Legmeerdijk is een fietstunnel gerealiseerd. De totale projectkosten zijn door vertraging, wijzigingen, de coronapandemie en aangescherpt landelijk stikstofbeleid hoger uitgevallen dan oorspronkelijk was voorzien. In 2021 hebben we nog aangegeven dat het project voor de gemeente Uithoorn naar verwachting € 176.000 duurder zou uitvallen. Nu we het project ook financieel hebben afgerond, kunnen we dit bedrag voor de gemeente Uithoorn positief bijstellen. Van de € 176.000 is nog een restbedrag van € 95.500 over. Dit is te verklaren doordat de kosten van de onvoorziene PFAS verontreiniging in de ondergrond én de bijdrage voor het aangescherpte stikstofbeleid lager zijn uitgevallen.

Af te sluiten investeringen

  • Investering Civiele Kunstwerken 2022

  • Verkeersregelinstallatie Pr. Christinalaan/Zijdelweg/Maximalaan

  • HOVASZ

De overige investeringen in de openbare ruimte zijn nog niet afgerond. Voor een toelichting op de over te hevelen investeringen groter dan € 100.000 wordt verwezen naar het overzicht investeringen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf