Effecten opgave en acties
Effecten - Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft nu en in de toekomst voldoende middelen om haar taken uit te voeren en de risico’s af te dekken.
De gemeente haalt met de beschikbare middelen optimaal maatschappelijk rendement.
Er is rust in de financiële huishouding.
Opgave - Wat moeten we daarvoor verbeteren?
Werk meer programmatisch en opgavegericht voor grip op de financiën.
Behoud ook in financieel goede tijden de discipline van de financiële langetermijnstrategie.
Toelichting: In de 'nota financieel gezond' zijn kaders gesteld om te komen tot een financieel gezond beleid op de lange termijn. De nota vormt daarmee de financiële langetermijnstrategie.
Acties - Welke acties zouden we daarvoor uitvoeren?
Financieel gezond
In 2021 heeft de raad de nieuwe 'nota financieel gezond' vastgesteld. Daarin staan uitgangspunten en kaders voor het financiële beleid van de gemeente. We kijken verder vooruit naar onze investeringsopgave en we laten met de solvabiliteitsratio en de schuldquote zien wat de invloed hiervan is op de financiële positie. Bij de totstandkoming van de begroting 2022 is dit toegepast om scenario's met elkaar te kunnen vergelijken.
Een van dekkingsvoorstellen van de Programmabegroting 2022, inzet reserve voor rentelasten oude leningen, werd door de toezichthouder (provincie) niet aangemerkt als structureel dekkingsmiddel. Hierdoor ontstond er vanaf 2025 een structureel tekort van afgerond € 500.000. Het begrotingssaldo 2025 was namelijk € 166.000 positief en de wegvallende structurele dekking vanuit de rentereserve bedroeg € 649.000.
In plaats van een reserve voor rentelasten oude leningen is in de 2e turap gekozen voor een reserve dekking kapitaallasten. Volgens het BBV wordt een reserve dekking kapitaallasten (alleen afschrijvingen) wél aangemerkt als structureel dekkingsmiddel. De reserve dekking kapitaallasten heeft nagenoeg dezelfde omvang (afgerond 4,9 miljoen) als de reserve rente. Hierdoor leidde de vorming van deze reserve niet tot een verandering in het financiële weerstandvermogen van de gemeente.
Daarnaast zorgden een meevallende mei- en septembercirculaire voor een sluitende meerjarenbegroting voor de jaren 2023 tot en met 2025.
Deelnemingen
We zien het belang om in toenemende mate betrokken te zijn bij onze deelnemingen. Deelnemingen zijn belangrijk om doelen van de gemeente te behalen, en kunnen daarnaast een financiële bijdrage leveren in de vorm van dividend. Het monitoren en betrokken zijn is belangrijk, ook om de bijbehorende risico's te managen.
Vanwege de internationale economische ontwikkelingen en daarmee gepaard gaande inflatie en rentestijging is het resultaat van Green Park Aalsmeer in 2022 verslechterd ten opzicht van 2021. Hiervoor is een voorziening gevormd van € 1,455 miljoen. Samen met Aalsmeer en GPA werken we naar een beëindiging van ons belang in GPA.
Voor de financiering van investeringen die nodig zijn voor de energietransitie heeft Stedin € 1,8 miljard extra eigen vermogen nodig. In 2022 is een traject gestart om het Rijk en- niet-aandeelhoudende gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied toe te laten treden als aandeelhouder. In de miljoenennota heeft het kabinet hiervoor € 500 miljoen gereserveerd. Een jaar eerder, in 2021, heeft de raad ingestemd met de verkrijging van cumulatief preferente aandelen Stedin voor een bedrag van € 1.341.606 als onderdeel van een destijds noodzakelijke kapitaalinjectie van in totaal € 200 miljoen. Bij de nieuwe kapitaalronde heeft Uithoorn gekozen voor de positie last resort, hetgeen inhoudt dat Uithoorn alleen een extra storting overweegt als er geen andere mogelijkheden meer zijn.
In 2021 investeerde Uithoorn € 0,7 miljoen in de ROM InWest, die initiatieven in onder meer de energietransitie en de circulaire economie stimuleert. In 2022 heeft een agiostorting van € 70.000 plaatsgevonden voor het MKB-fonds en Transitiefonds.
Van de BNG-bank is over 2021 ruim € 124.000 aan dividend ontvangen.
We zitten dicht op onze vennootschappen om de effecten zoals vastgelegd in de begroting te bevorderen.